Mobil kraftförsörjning testas i stor skala

Publicerad: 10 oktober 2022, kl. 12:08

I Bromölla testades reservkraftfunktionerna ordentligt på måndagen. Två av kommunens mobila kraftverk användes för att försörja ett helt skolområdes byggnader med ström. Kommunens fastighetschef har drivit utvecklingen av reservkraft.

–Vi har arbetat länge med uppdraget att kunna trygga elförsörjningen till viktiga verksamheter i kommunen i händelse av elavbrott. Därför har vi olika typer av reservkraft, både fasta och mobila enheter. Nu när det mobila systemet trimmad in är ämnet elförsörjning plötsligt högaktuellt och jag kan säga att vi ligger väl framme, säger fastighetschef Roger Jensen.

Just nu pågår kampanjer som syftar till att minska svenskarnas användning av el och i botten finns en nationell oro för att elen inte ska räcka till och rent av måste stängas av i olika områden vid vissa tidpunkter.

–I ett sådant scenario har vi gott om reservkraft att sätta in i Bromölla kommun, säger Roger Jensen.

Jimmy Duvborn, elsäkerhetsansvarig på Fastighetsenheten, deltog i testarbetet.

Sidan senast uppdaterad: den 10 november 2022