Medborgarundersökning 2019 är klar

Publicerad: 16 december 2019, kl. 8:53

Resultatet från årets medborgarundersökning genomförd av Statistiska centralbyrån (SCB) har landat. 800 medborgare i Bromölla kommun mellan 18 och 84 år, har haft möjligheten att i denna attitydundersökning skatta hur nöjda de är med kommunen. Resultatet är uppdelat i tre områden:

Nöjd-Region-Index med frågor om kommunen som en plats att bo och leva på. Här kan vi notera att man i Bromölla ger ett bra betyg till kommunikationer och lägre betyg när det gäller trygghet och bostäder.

Nöjd-Medborgare-Index med frågor om hur medborgaren ser på kommunens verksamheter. Här ligger betyget för vatten och avlopp högt, likaså för räddningstjänsten.

Nöjd-Inflytande-Index med frågor om hur medborgarna ser på sitt inflytande i kommunen. Här konstateras att främst förbättringar av förtroende och påverkan kan höja helhetsbetyget Nöjd-Inflytande-Index.

Svarsandelen för Bromölla kommun blev 47 procent, vilket är högre än mätningen 2017 då det var 40 procent som valde att svara. 135 kommuner har deltagit i undersökningen 2019. Svarsfrekvensen för samtliga deltagande kommuner 2019 blev 41 procent.

Medborgarundersökning Bromölla kommun 2019

Sidan senast uppdaterad: den 5 februari 2020