Medborgarundersökning klar

Publicerad: 6 december 2017, kl. 16:00

Medborgarundersökning 2017 klar - SCB rapporterar om minskat deltagande och små förändringar.

Nu är årets medborgarundersökning klar. Den är genomförd av Statistiska centralbyrån (SCB). 800 medborgare i Bromölla kommun mellan 18 och 84 år, har haft möjligheten att skatta hur nöjda de är. Resultatet är uppdelat i tre områden:

Nöjd-Region-Index med frågor om kommunen som en plats att bo och leva på. Här kan vi notera att man i Bromölla ger ett bra betyg till kommunikationer och lägre betyg när det gäller trygghet.

Nöjd-Medborgare-Index med frågor om hur medborgaren ser på kommunens verksamheter. Här ligger vatten och avlopp fortfarande högt. Även räddningstjänsten ligger högt även om de har minskat lite sedan förra mätningen.

Nöjd-Inflytande-Index med frågor om hur medborgarna ser på sitt inflytande i kommunen. Här ligger områdena information och förtroende som tidigare medan kontakt och påverkan har fått ett lägre resultat.

Det var som sagt inte några större förändringar i årets resultat och många av förändringarna är inte statistiskt säkerställda.

I årets mätning var det tyvärr bara 40% som valde att svara. Det är i nivå med andra kommuner i undersökningen men lägre än förra mätningen 2015 då det var 45%. 131 kommuner har deltagit i undersökningen hösten 2017.

Sidan senast uppdaterad: den 4 maj 2018