Medborgarlöfte om ökad trygghet

Publicerad: 1 mars 2022, kl. 8:31

Louise Englund, chef för lokalpolisområde Karlshamn, Bromöllas kommunalråd Jenny Önnevik och tf kommunpolis Mattias Danielsson.

Kommunens och polisens gemensamma medborgarlöfte har fokus på mängdbrotten som sker i kommunen och lovar en särskild satsning på förbättrade resultat för skolelever i ett förebyggande arbete.

– Vårt medborgarlöfte är ett övergripande dokument med innebörden att vi ska minska brotten och öka tryggheten för de som bor, verkar och vistas i Bromölla kommun. Jag är stolt över arbetet som vi och kommunen gör här. Den senaste trygghetsmätningen visar att vi är på rätt väg, säger Louise Englund som är chef för lokalpolisområde Karlshamn.

Polisen arbete lokalt har förändrats sedan stationen i Bromölla bemannades. Närvaron lokalt är större och arbetsmetoderna skiftar. Ibland vill polisen visa sig, men ofta arbetar man civilt och väljer att inte synas.

– Bromöllaområdet har haft ett stort behov av polisiär närvaro. Nu har vi en tät och värdefull samverkan med kommunen, både i lägesbildsgruppen och ute på fältet tillsammans med Fältgruppen, säger den tillförordnade kommunpolisen Mattias Danielsson.

I medborgarlöftet lovar kommunen att rikta särskild uppmärksamhet på att förbättra elevernas skolresultat, eftersom en lyckad skolgång och möjlighet att studera vidare på gymnasiet innebär en minskad riskfaktor i livet för eleverna.

– I det förebyggande arbetet är skolan en stor och viktig del, säger kommunalrådet Jenny Önnevik.

Medborgarlöftet är tvåårigt och gäller till och med år 2023.

Sidan senast uppdaterad: den 23 maj 2022