Exempel på gammal respektive ny farosymbol

Märkning av kemiska produkter kontrolleras under hösten

Publicerad: 21 september 2017, kl. 13:01

I höst kontrollerar miljökontoret att kemiska produkter som säljs i butiker är rätt märkta. Tillsynen är en del av ett nationellt projekt som Kemikalieinspektionen anordnar.

CLP-förordningen innehåller regler om hur kemiska produkter ska klassificeras, märkas och förpackas. Från den 1 juni 2017 ska alla kemiska produkter som säljs märkas enligt förordningen. Märkningen känner man lätt igen på de nya symbolerna, som har vit bakgrund med röd ram. Produkter märkta med symbol med orange bakgrund får inte länge säljas.

Kemiska produkter som används på arbetsplatser behöver inte märkas om förrän senast den 1 juni 2019. Produkter hemma hos privatpersoner behöver inte märkas om så länge de används för privat bruk och inte säljs vidare.

Under hösten kommer Bromölla kommun att delta i ett tillsynsprojekt tillsammans med ungefär 150 andra kommuner. Tillsynen riktar sig till företag som säljer kemiska produkter och kommer att innehålla både information om gällande regler och inspektioner. Vid inspektionerna kontrolleras att:

• produkter som ska ha faromärkning är rätt märkta
  • faromärkningen är på svenska
  • barnskyddande förslutning och kännbar varnings­märkning finns på de produkter där det krävs

Mer information om märkningsregler och förpackningar finns på kemikalieinspektionens hemsida:

Märkning på förpackningar

Förpackning och förvaring