Komvux öppnade i renoverade 1912-skolan

Publicerad: 28 januari 2022, kl. 15:40

Ingrid Priemer, Terese Andersson, Lena Limsund, Kerstin Nilsson Holgersson, Helena Axelsson och David Skog utanför Komvux reception.

Bromölla kommun öppnade i veckan Komvux i egen regi. I den ombyggda 1912-skolan håller personalen i utbildningar för 150 vuxna elever och sköter all administration av kommunens gymnasieelever. Till hösten startar även introduktionsprogram, IM.

Sedan beslutet om avveckling av kommunalförbundet SBKF har Bromölla kommun planerat för att driva Komvux själva. Den nya rektorn Ingrid Priemer är fortfarande administrativ chef i SBKF, men tar emot i sitt arbetsrum på 1912-skolan, som tidigare var en förskola.

– Lokalerna är väldigt fräscha. Det är ingen stor byggnad, men det finns rum i olika storlekar som passar den här sortens undervisning bra, förklarar Ingrid Priemer.

Renoveringen fortsatte in i det sista. Här målas Ingrid Priemers dörr om.

Utbildningen startar med 150 elever, hälften på vuxenutbildningen och hälften på SFI. Härifrån hanteras också 470 gymnasieelever. Bromölla kommun har ingen egen gymnasieskola, men istället en hel del administration. Andra huvudmän ska ha skolpeng, undervisningskvaliteten ska kontrolleras och gymnasieelever ska ha resekort eller inackorderingsbidrag.

15 personer är anställda, men några av lärarna finns fortfarande i Sölvesborg och börjar undervisa i Bromölla först under höstterminen. Många elever vill läsa på distans och därför får lärarna både hålla i närundervisning och vara handledare till distanselever.

– För att jobba här behöver man vara en kameleont. Personalen ska fixa sina ämnen och kurser och måste hela tiden förändra och improvisera, säger en stolt rektor.

Den nybyggda receptionen ligger i ett ombyggt skötrum. Här sitter handläggaren Terese Andersson. Hon kommer också från SBKF och tycker det är spännande att byta arbetsgivare.

– Det här är nystart. Det blir enklare att tillhöra bara en kommun och jag gillar att få vara med och påverka och sätta rutiner, säger hon. Covid påverkar undervisningen och därför genomfördes fem olika skolstarter den 24 januari. Komvux erbjuder 36 dagkurser i ämnena svenska, svenska för invandrare, matematik, engelska och naturkunskap och SFI har dessutom kvällskurs.

– Som rektor för en ny verksamhet ser jag allra mest fram emot engagerade och närvarande elever. Sen är det förstås otroligt viktigt att ha ett bra lag med personal i en så här liten verksamhet. Men där är jag inte orolig, säger Ingrid Priemer.

Komvux- och gymnasiepersonal

• 3 IM-lärare
    (undervisar i Sölvesborg)
  • 7 lärare