[Arkiverad] Kommunen genomför luftkvalitetsmätningar

Publicerad: 3 februari 2023, kl. 11:37

Just nu sitter ett mätinstrument på kommunhusets fasad mot Storgatan. Det är myndighetskontoret som genomför kvalitetsmätningar av luften tillsammans med Skånes Luftvårdsförbund och IVL Svenska Miljöinstitutet. Mätperioden börjar i mitten av februari och pågår i 3 månader.

Luftburna partiklar är små bitar av material i luften som kommer från bland annat vedeldning, trafik och industriutsläpp. PM (particulate matter) används för att beteckna storleken på de små bitarna. Två vanliga mått som finns i stadsluft är PM10 och PM2,5 där partiklarna är mindre än 10 respektive 2,5 mikrometer i diameter.

Partiklar som andas in kan ha negativ effekt på hälsan både kortsiktigt och långsiktigt. De kan till exempel orsaka sjukdomar som lungcancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Barn är extra känsliga. I Sverige har utsläppen av PM2,5 minskat med runt 50 procent sedan år 1990 och PM10 har minskat med cirka 40 procent.

Vi hoppas att partiklarna i Bromölla ska ha minskat ytterligare sedan den senaste mätningen.

Sidan senast uppdaterad: den 14 november 2023