Full fart utomhus i väntan på digitala möten

Publicerad: 3 december 2020, kl. 10:52

Gunilla Karlsson jobbar med aktiviteter för att motverka ensamhet hos de äldre medborgarna i kommunen. Att träffas och göra saker utomhus är numera en självklarhet och framtidens mötesplats för äldre ser ut att bli digital.

Varje vardag klockan 10 anordnas antingen promenader eller utegympa i Bromölla och på måndagar samlas man på äldreboendet Öllebacka i Näsum vid klockan 13.30 för att promenera.

Gunilla är redo för onsdagens tur runt Bromölla. Klädd i svart allvädersställ med kommunens symboler och med det obligatoriska visiret på plats väntar hon in dagens grupp och går igenom promenadvägen. Sju kvinnor och en man sätter sig i rörelse. Det är grått, men uppehållsväder och humöret i gruppen är det inget fel på. Alla går och pratar med varandra.

– Det här är jätteskönt. Tack vare Gunilla kommer vi ut, säger Eva Johansson, som går med stavar.

Äldre på promenad genom Bromölla.På väg mot Storgatan. Deltagarledet blir snabbt ganska långt.

Väntande bilar och arbetsfordon med blinkande lampor samsas med rullande rollatorer vid övergångsstället på Storgatan, innan resan fortsätter mot Sparbankshallen.

– Vi brukar gå ett par kilometer, men man kan avbryta när som helst och gå tillbaka hem. Idag tror jag vi är ute en timme, säger Gunilla Karlsson.

De nya bestämmelserna säger att utomhusgrupperna bara får ha åtta personer. Kommunen har fått pengar för att motverka ensamhet hos äldre och nu ska Gunilla undersöka hur de äldre kan börja träffas digitalt.

– Målet är att enkelt kunna sända information eller underhållning direkt till alla de som sitter hemma. En vanlig mobiltelefon och lite kringutrustning räcker för att skapa en digital mötesplats. Medborgare kan lyssna och titta på när och var som helst. När de följer oss bidrar vi till att de känner samhörighet, säger Gunilla.

Sidan senast uppdaterad: den 26 februari 2021