Ida Karlsson och Desireé Ebbesson arbetar som ungdomssekreterare

Fältgruppen - finns där ungdomarna finns

Publicerad: 30 maj 2017, kl. 14:14

Fältgruppen arbetar med ungdomar i hela Bromölla kommun. De finns där ungdomarna finns och arbetet bygger på frivillighet och förtroende.

– Vi arbetar framförallt uppsökande, vilket innebär att vi befinner oss där ungdomarna är, säger Ida Karlsson, ungdomssekreterare på Bromölla kommun.

Fältgruppen består av fyra personer, två fritidsledare och två ungdomssekreterare. Att bygga förtroende hos ungdomarna är en grundförutsättning i arbetet. Därför försöker fältgruppen finnas i vardagen där ungdomarna finns, framförallt på högstadieskolorna och fritidsgården Tunnan.

– Vi är också i tjänst de helger som räknas som riskhelger, till exempel Valborg och skolavslutning, säger
ungdomssekreterare Desireé Ebbesson.

Vid de här tillfällena är Fältgruppen ett vuxet stöd som pratar med ungdomarna så att de inte ska råka illa ut. Det kan också handla om att ringa någon vuxen eller köra hem ungdomar om det behövs. I de fallen pratar Fältgruppen med föräldrarna och presenterar stöd och hjälp. Efter ett par dagar följer de upp samtalet.

Som förälder är du välkommen att ta kontakt med ungdomssekreterarna om du har frågor eller känner oro för din tonåring. De kan även bistå med provtagning om du är orolig för att ditt barn använder droger. Ungdomssekreterarna arbetar även förebyggande genom att delta på föräldramöten och i klasser samt med aktiviteter för kill- och tjejgrupper.

Tips till föräldrar inför skolavslutningen:

1. Bjud inte på alkohol och köp inte ut.
  2. Var intresserad och lyssna.
  3. Visa att du bryr dig.
  4. Lita på dig själv.
  5. Var tydlig och sätt gränser.
  6. Ta hjälp av andra föräldrar.
  7. Hjälp till att säga nej.
  8. Kom ihåg att du är en förebild.
  9. Våga släpp taget.
  10. Visa Kärlek.

Källa: www.tonårsparlören.se

Till hösten startar nya föräldraträffar för dig med barn mellan 12 och 18 år, "Älskade förbannade tonåring".
Läs mer och anmäl dig till höstens föräldraträffar

Kontakt

Kontakta gärna ungdomssekreterarna. Ring, e-posta eller kom på besök i lokalerna på Storgatan 43 i
Bromölla. Du är också välkommen inom fritidsgården Tunnan på en kopp kaffe och en pratstund.

Ida 0456–82 25 85 / SMS 0709–17 10 66
ida.karlsson@bromolla.se