eMedborgarvecka 8-12 oktober

Publicerad: 4 oktober 2018, kl. 7:00

eMedborgarveckan är en nationell kampanjvecka där e-tjänsternas tillgänglighet är i fokus. I Bromölla kommun arrangeras flera aktiviteter för allmänheten mellan den 8 och 12 oktober.

Föreläsningar:

Föreläsningar, grund

Ivetofta Sparbanks hörsal (ingång baksidan).
Måndag 8 oktober kl. 10-12 alternativt 14-16
Tisdag 9 oktober kl. 10-12 alternativt 18-20
Medborgarskolan föreläser om grunderna inom den digitala världen. Bl a om vad är BankID, hur fungerar BankID, till vad kan man använda BankID och säkerhet runt BankID och datorer.
Anmälan till Ivetofta Sparbank, 0456-453 30 eller info@ivetoftasparbank.se. Fika ingår.

IT-hot - Ransomware, phising med mera. Vad är det? Hur blir man drabbad? Hur skyddar man sig?

Tisdag 9 oktober kl. 18
Vi får ständigt rapporter om attacker mot allt från enstaka datoranvändare och småföretag till samhällsbärande funktioner som sjukhus och kollektivtrafik. Attacker som sätter den drabbade helt ur spel och gör oförmögen att kommunicera med sina datorsystem. Till råga på allt har denna typ av cyberbrottslighet även visat sig vara rena guldgruvan för kriminella. Föreläsning med Magnus Carlsson från Langate.

Föreläsningar, fördjupning

Ivetofta Sparbanks hörsal (ingång baksidan).
Onsdag 10 oktober kl.13-15 alternativt 18-20
Fredag 12 oktober kl. 10-12 alternativt 13-15
Marcus från Medborgarskolan föreläser om BankID i mobilen, hot och möjligheter med BankID och ny teknik, BankID i koppling till Skatteverket, Vårdguiden och Försäkringskassan.

Informationsträff

Ivetofta Sparbanks hörsal (ingång baksidan)
Torsdag 11 oktober kl. 18-20
Flera aktörer är inbjudna för att berätta om de digitala möjligheterna och vad man ska tänka på avseende sin säkerhet i en allt mer digital värld. Välkommen att lyssna till representanter från Polisen, Swedbank/Sparbankerna samt 1177 - vård via datorn/mobilen.

Drop in:

Arbetsförmedlingens digitala tjänster

Arbetsförmedlingen
Onsdag 10 oktober kl. 10-12

Rådrum på tema e-tjänster

Måndag 8 oktober kl. 15-16

Kommunens e-tjänster

Tisdag 9 oktober
kl. 15-17

• Vad är Snokabibliotek?
  • Källkritik – vad är trovärdigt?
  • Hur bokar man kommunens lokaler?
  • Vilka tjänster går att utföra på kommunens hemsida?

För mer information:

Karin Wendel, bibliotekarie Bromölla kommun