Bra klimat för företagare i Bromölla

Publicerad: 29 maj 2020, kl. 10:56

Företagarna i Bromölla kommun ger tummen upp för företagsklimatet. I en företagsenkät från Svenskt Näringsliv tillhör Bromölla de kommunerna som gjort störst förbättring under året. Efter en kraftig stigning landar vi som fyra i Skåne.

– Svaren visar det positiva vi själva känner i kontakten med våra företag. Samspel, dialog och tillgänglighet för företagen är A och O, säger näringslivsutvecklare Maria Block.

Svenskt Näringslivs enkät genomförs årligen, som en del av rankingen av Sveriges företagsklimat. Under perioden januari till mars besvarades den av 33 000 företagare, varav 3 740 i Skåne.

Bromölla hamnade på plats fyra i Skåne efter en rejäl uppgång och nu räknas vi, tillsammans med Osby och Höör, till de kommuner i Skåne som gjort störst förbättring av det sammanfattande omdömet.

Totalt visar undersökningen dock att företagsklimatet i Skåne har försämrats. 18 kommuner får ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11, däribland Bromölla, får ett bättre betyg.

Näringslivsenheten har tittat närmare på undersökningen och hittat några svarsområden som är extra glädjande:

Företagens kontakt med kommunen

• Vi jobbar stenhårt på vår tillgänglighet på flera plan, företagsbesöken är en viktig bit och ifjol gjorde vi 100 besök

Upplevelsen att kommunen har förståelse för företagens verksamhet

• Företagsbesöken och löpande kontakt med företag spelar stor roll här. Vår årliga företagssafari med kommunstyrelsen gör skillnad, det är vi övertygade om.

Service och bemötande i myndighetsutövning

• Här pågår en process med att utveckla vår lots och vår företagsservice. I arbetet pratar vi mycket om förenkling, återkoppling och rådgivning

– Vi är också väldigt glada att en stor andel svarar att de inte övervägt att flytta till annan kommun med bättre företagsklimat, säger Maria Block.

I september släpper Svenskt Näringsliv den slutliga rankingen av det svenska företagsklimatet, där Bromölla just nu innehar plats 99 bland de 290 kommunerna.

Läs hela undersökningen

Topp 5 i Skåne - sammanfattande omdöme

En av de viktigaste faktorerna är det sammanfattande omdömet som företagarna ger sin kommun. Dessa fem kommuner är bäst i Skåne.  Värdet i parentesen är förändringen mot föregående år.

1. Staffanstorp 4,1 (-0,2)
  2. Höganäs 4,1 (-0,4)
  3. Burlöv 4,0 (+0,2)
  4. Bromölla 3,9 (+0,3)
  5. Kävlinge 3,8 (-0,2)

Resultat i närområdet

• Östra Göinge 3,5 (-0,2)
  • Osby 3,3 (+0,5)
  • Kristianstad 3,2 (-0,2)
  • Hässleholm 3,0 (0)
  • Sölvesborg 3,6 (-0,2)
  • Olofström 3,3 (-0,1)

Fakta om enkäten

Svenskt Näringslivs enkät skickas ut till cirka 60 000 företagare i hela Sverige. 33 000 av dem har svarat, varav 3 740 i Skåne. Deltagarna får sätta ett betyg på en mängd olika områden, på en skala från 1 till 6 där 1 är dåligt, 3 är godtagbart och 6 är utmärkt.

Sidan senast uppdaterad: den 28 augusti 2020