Bild på coronavirus covid-19. Foto: Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAMS

Bekräftad smitta inom vård och omsorg

Publicerad: 3 augusti 2020, kl. 12:05

Det första fallet av bekräftad smitta av covid-19 inom vård och omsorg konstaterades i Bromölla kommun under helgen. De anhöriga och berörda är underrättade och på den aktuella enheten
är åtgärder för att begränsa smittspridning vidtagna.

Inom vård och omsorgsverksamheten tog vi tidigt flera viktiga beslut för att minska smittspridningen och hittills har vi varit förskonade från smitta. Personalen gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger vård och omsorgschef Gisela Beckman.

Inom vård och omsorg följer alla medarbetare noga myndigheternas gällande riktlinjer, rekommendationer och rutiner och vi gör allt vi kan för att minska risken för smitta.

Detaljerad information om vilken enhet som berörs meddelas inte av sekretess- och integritetsskäl.

Exempel på tidiga åtgärder för att minska smittspridningen

• Stängning av dagverksamheten Stjärnan och dagcentralen Drejaren
  • Beslut om besöksstopp för särskilda boenden den 13 mars. (Flera veckor innan regeringens nationella beslut om besöksförbud den 1 april.)

Kommunens samlade coronainformation

Sidan senast uppdaterad: den 5 oktober 2020