Arbetsmarknadsenheten coachar unga vuxna

Publicerad: 8 november 2021, kl. 7:51

Kommunens arbetsmarknadsverksamhet ska erbjuda en meningsfull sysselsättning, arbetsträning eller rehabilitering till personer, som av någon anledning står utanför den ordinarie arbetsmarknaden. En del är ungdomar mellan 20 och 30 år. Linda Wefring hjälper dem på rätt väg mot ett arbete.

Hos Arbetsmarknadsenheten på Verkstadsgatan pågår en mängd olika verksamheter. Deltagarna kommer från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller Stöd och omsorg.

Kommunen har en skyldighet att följa upp vad ungdomar som inte går i skolan gör. Det kommunala aktivitetsansvaret, KAA, har kontakt med ungdomar under 20 år som inte jobbar eller går på gymnasiet. När de blir äldre kan Arbetsmarknadsenheten vara ett alternativ för dem.

– Det finns ingen mall för mina deltagare. Människor är komplexa, med olika behov. Man är hos mig så länge man behöver, men jag kräver också motprestationer så att ungdomarna ska få ett arbete så snabbt som möjligt, säger handläggaren Linda Wefring.

Linda Wefring är arbetsmarknadshandläggare.

Hon betonar vikten av att se individen och bryta invanda mönster och negativa självbilder.

– Vi människor vet egentligen vem vi är, vad vi vill och behöver. Men påverkan utifrån är enorm och det är lätt att gå vilse. Allt är inte hugget i sten, även om du följde kompisarna och valde fel ingång i gymnasiet eller kanske hoppade av gymnasiet helt och hållet. Om ett nytt framtidsbeslut tas på rätt grunder så kan man stå för valet, säger Linda.

Hon erbjuder coachande och vägledande samtal, hjälp med jobbsökning, att skriva CV och personligt brev och även stöd i kontakten med myndigheter.

Att inte klara av skolan är ett enormt misslyckande för många och det kan ge en känsla av utanförskap. Genom att titta inåt och vara ärlig kan du hitta styrkor i det som känts som svagheter.

Att vara långsam kan samtidigt innebära att du är noggrann. Att ha många bollar i luften behöver inte betyda att du är splittrad utan att du är flexibel och har förmågan att snabbt skifta fokus.

– Många berättar för mig om sina drömmar, men jag vill veta HUR de ska göra. De behöver sätta ihop en kedja av hållbara händelser.

Hur ska du söka och få jobbet? Hur kommer du upp på morgonen? Hur ska du ta dig dit? Jag frågar om konkreta saker. Vi sår ett frö här. Deltagarna reflekterar och hoppar kanske plötsligt på en komvuxkurs eller något annat som leder framåt, säger Linda Wefring.

Till arbetsmarknadsenhetens sida.

Sidan senast uppdaterad: den 23 mars 2022