Marianne Jönsson på Korsvångsgårdens äldreboende får första dosen av kommunsjuksköterskan Marie Frimodig.

Vi har börjat vaccinera

Publicerad: 13 januari 2021, kl. 10:27

Onsdagen den 13 januari delades de första vaccinationsdoserna ut i Bromölla kommun. Marianne Jönsson från enheten Fyren på Korsvångsgårdens äldreboende var överst på listan när kommunsjuksköterskorna Marie Frimodig och Maria Pedersen började vaccinationsarbetet på kommunens särskilda boenden.

– Jag har varit inne på att vaccinera mig hela tiden, men jag trodde att det skulle göra mer ont. Förhoppningsvis blir det bra nu. Det är det vi kämpar för, säger Marianne Jönsson.

Vaccinet förbereds.

Kommunen följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och börjar med dem som bor på äldreboende, har hemtjänst eller hemsjukvård och personal inom äldrevården. Även nära hushållskontakter till de äldre prioriteras högt.

– Det känns fantastiskt bra att vara igång. Vi börjar vaccinera på våra särskilda boenden Korsvångsgården, Öllerbacka och Lagunen i dag och på fredag. Totalt räknar vi med att 240 personer i kommunen får sitt vaccin den här veckan. Nästa vecka får vi en ny tilldelning av region Skåne och kan planera fortsättningen, säger enhetschef Annelie Arnell som samordnar vaccinationsarbetet.

Planeringen gör hon och kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska i samarbete med primärvårdens två vårdcentraler på orten. De har delat upp arbetet mellan sig. Primärvården bistår med två sjuksköterskor som vaccinerar personal. De har också en läkare på plats under vaccinationerna.

Kommunsjuksköterskorna dokumenterar före varje vaccination.

Undersköterskan Eva Amanatiadou får den första personaldosen.

Två distriktssköterskor från Helsa vårdcentral tog emot personal i ett annat rum på Korsvångsgården.

– Det här är något man måste göra för att komma tillbaka till det normala, säger undersköterskan Eva Amanatiadou som precis gått av sitt nattpass och får den första dosen av vaccinet innan det är dags att gå hem och sova.

Varje person får vaccin vid två tillfällen, med fyra veckors mellanrum.

Sidan senast uppdaterad: den 13 januari 2021