Nu får du hjälp att boka vaccination

Publicerad: 13 september 2021, kl. 13:11

En särskild informationssatsning ska få fler kommuninvånare i Bromölla att vaccinera sig mot covid-19. Länsstyrelsen Skånes samhälls- och hälsokommunikatörer ger på uppdrag av Region Skåne information om vaccinet och erbjuder stöd att boka en tid för vaccination. Torsdagen den 16 september klockan 13-16 finns deras informationshubb på plats i centrala Bromölla.

– Vi berättar om vaccination och erbjuder stöd att boka covid-19-vaccination. Vi har också möjlighet att boka tider för dem som inte har mobilt bank-id. Våra samhälls- och hälsokommunikatörer talar även arabiska, somaliska, dari och pashto, säger Fredrik Kristell, chef på den tillfälliga covid-19-enheten på Länsstyrelsen Skåne.

Insatsen ska bidra till att öka vaccinationstäckningen genom kunskaps- och informationsspridning om vaccination mot covid-19. De personer som inte har vaccinerats ska också kunna få hjälp att boka covid-19-vaccination.

Bromöllas kommunalråd Jenny Önnevik kommer också att besöka informationshubben under torsdagseftermiddagen och hoppas att många hittar dit. Satsningen är angelägen, menar hon.

– Det här är ett bra sätt att försöka nå de grupper som inte har vaccinerat sig ännu. Snart kan vi samlas som vanligt igen i många sammanhang och då måste vi försöka förhindra att smittspridningen tar fart. Därför uppmanar jag kommuninvånare som ännu inte fått några doser att komma förbi och få hjälp med att boka tid för vaccination. Det bidrar till vår gemensamma trygghet, säger kommunalrådet Jenny Önnevik (S).

Tid och plats för informationshubben

När: Torsdagen den 16 september, klockan 13-16
Var: På Storgatan, mellan Böckmans och Systembolaget

Boka vaccinationstid hos Vaccinova