Anställd som arbetade under familjekarantän får lämna sin tjänst

Publicerad: 31 mars 2021, kl. 15:30

Händelsen där en anställd vid en av Bromölla kommuns skolor vistades på sin arbetsplats trots att en anhörig i hushållet var smittad av covid-19 har nu utretts. Den anställde, som är rektor, har brustit i att följa regelverket kring familjekarantän och konsekvenserna blir allvarliga.

– Efter den fördjupade utredningen är vårt beslut som arbetsgivare att rektorn inte kan fortsätta sitt arbete på skolan och att vi därför behöver göra ett avslut. Det beskedet gav vi till rektorn och det berörda fackliga ombudet i går, säger Bromölla kommuns HR-chef Fredrik Stihl.

Det var för tre veckor sedan som en vårdnadshavare informerade kommunens ledning om att rektorn, som då borde suttit i karantän i hemmet, istället jobbade på sin arbetsplats. En fördjupad utredning har nu gjorts av kommunens HR-enhet. Att det handlar om en chef och ledare har varit ett viktigt underlag i beslutet.

– Arbetsgivaren har tagit ställning. Vi ställer höga krav på våra chefer och att bryta mot samhällets regelverk för minskad smittspridning är självklart allvarligt, säger HR-chef Fredrik Stihl.

Nu inleds förhandlingar med rektorns fackliga organisation om formerna för avslutet. Medarbetarna på skolan har informerats om situationen.

Sidan senast uppdaterad: den 31 mars 2021