Kommentera Skriv ut
Kommentera
Obligatoriskt

Vi får byn att snurra

Med vår föredragsserie vill vi även ge information och skapa möjligheter för nya tankar, frågor och funderingar om byn, Skåne, Sverige, Europa och världen... Allt med senioren i fokus!

Livet rör sig framåt antingen vi vill eller inte och byn runt omkring oss förändras mer och mer. Denna termin har vi bjudit in några av de företag som är verksamma i byn idag och som är en del i att kvarnhjulen fortsätter snurra i Bromölla.

Med vår föredragsserie vill vi även ge information och skapa möjligheter för nya tankar, frågor och funderingar om byn, Skåne, Sverige, Europa och världen... Allt med senioren i fokus!

Varmt välkommen att ta del i, fundera högt och ställa dina frågor!

Tisdagar kl.13.30-14.30 på Drejaren, 
Hermansens gata 16 i Bromölla centrum


2 september - Nyföretagarcentrum
Ingemar Andersson har ständigt nya företag i fokus. Att hjälpa folk starta upp, starta nytt och driva sina företag på ett hållbart sätt främjar både företaget och samhället. Men hur ser det egentligen ut med företagandet här i Bromölla? Startas mycket nytt? Vad är anledningen till att företag stänger ner eller flyttar sin verksamhet? Hur kan Bromölla stå sig gentemot grannstäderna?

9 september - Juhlins Optik
Julins har många år på nacken. Hur började det och varför väljer man, med ny ägare, att stannar kvar i Bromölla? Vilka är företagets främsta egenskaper och hur hittas nya kunder? Catti Bertilsson och Britt Stenlund berättar även hur en ögonundersökning går till och mer man kan få hjälp med.

16 september - Active Reklam
Vilket slags företag är Active reklam? Hur ser historien om företaget ut? Hur många arbetstagare och vilka kunskaper finns? Hur ser kundkretsen ut och varför väljer man ett engelskt namn på ett svenskt företag? Är det lönsamt med papperstryck idag när allt är digitalt? Peter Lind kan företaget på sina fem fingrar.

23 september- Easy Info
Info-bladet är gratistidningen som regelbundet kommer i alla Bromöllas brevlådor. Men hur kommer det sig att tidningen är gratis, vad är vinsten? Hur ser företagsstrukturen ut, är det en privat tidningen? Hur länge har tidningen funnits i det koncept den nu finns i och hur såg det ut tidigare? Ansvarig utgivare Patrik Lundin funderar tillsammans med oss andra över Infobladet i pappersform och andra papperstidningars framtid. Livet rör sig framåt antingen vi vill eller inte och byn runt omkring oss förändras mer och mer. Denna termin har vi bjudit in några av de företag som är verksamma i byn idag och som är en del i att kvarnhjulen fortsätter snurra i Bromölla. 

30 september
Bromöllas seniorvecka (se separat folder)

7 oktober - Näsums Städ & Allfix
Trivseltekniker, allfixare och fönsterputsare Sofie Friberg berättar om uppstarten av firman och varför man väljer att starta just en städfirma? Vilka äger och driver företaget, sedan hur länge? Hur är det att vara egen företagare? Vad var svårt med att starta upp och vad är den roligaste arbetsuppgiften? Förr i tiden var såpa svaret på allt. Ska man skura golv med såpa? Förr putsade man fönster med tidningspapper, går det idag eller finns andra knep att ta till? Vad är det bästa husmorstipset? Om ni inte drev företaget, vad skulle ni då göra?

14 oktober - Geberit
Anette Magnstedt berättar om företagets historia och var i världen Geberit finns. Vad görs i Bromölla idag, hur många anställda, vilka yrkeskategorier? Förr bodde nästa alla bruksanställda på samma ort som arbetet låg på, var bor Geberits anställda idag? Hur påverkas ett litet samhälle som Bromölla av en så stor koncern som Geberit? Hur bidrar Geberit till Bromöllas välmående?

21 oktober - Krog nr 2 & Storgatan Café och bistro
Restaurangägare Marcus Svensson berättar om livet som krögare. Hur man får sina egna hjul att snurra och vad som kan sätta stopp för verksamheten, en pandemi till exempel. Nu senast öppnades det efterlängtade Caféet på Sorgatan. Finns det ett kundunderlag eller har prisökningar påverkat? Hur tänker krogar om alla skiftningar i matpriserna nu för tiden och hur kan framtiden inom olika kök bli...?

28 oktober - Brödernas
Bröderna Andersson har funnits med länge i Bromölla. Hur tänker man som företagare i utvecklingen när samhället förändras. Hur fortsätter man och hur ser man framåt? Hur gör Brödernas i den digitala utvecklingen? Kan man handla via nätet? Vad betyder kundkontakten för företaget? Fredrik Mårtensson funderar tillsammans med oss över affärslivet i Bromölla.

4 november - Sylvamo
Bengan Svensson har jobbat i många, många, många år på Nymölla pappersbruk/Sylvamo. Här idag tar han oss med på en sittande guidning genom brukets historia. Har du minnen, berättelser från bruket? Ta med dem och berätta du med.

11 november - Lilla hantverkshörnan
Bromöllas senaste tillskott av affär är Lilla hantverkshörnan. Ett affärskoperativ bestående av flera delägare som delar på både bemanning, räkningar och produktion av varor. Indra och Daniel Albinsson förklarar sin affärsidés uppkomst och om tänket förändrats något efter starten. Var får man idéerna och drivet ifrån? Och hur ser framtiden ut?

18 november - Mats Adamsson, uppfödning av nötkreatur
Lantbrukare Mats Adamsson är en av de bönder som bor i krokarna runt Bromölla. Hur kommer det sig att man väljer att bli bonde? Och varför just nötkreatur? Hur många anställda behövs för att ta hand om en ladugård och hinner man ta semester emellanåt? Köttet som produceras, smakar det olika beroende på vilken ras eller gård det kommer ifrån? Hur vet man som konsument vad som är ett bra kött? Hur ska ett gott kött smaka? Vad hände med Galna-ko-sjukan? Och Belgian blue, finns den rasen kvar...?

25 november - Havsdrakarnas hus
Från hobby till eget företag är vägen inte alltid jättelång. Intresset och lusten finns ju redan. Filip Lindgren från Havsdrakarnas hus berättar om sin resa till egen företagare. Och bara för att det är så roligt blir det även en hel del prat om ödlor, fossiler och senaste fyndet vid Åsen, som blivit världsberömt. Har du någon konstig klump/benbit som du hittat? Ta med den så kanske du kan få svar på vad det är.

2 december - Solhörnans Parfymeri & Hälsokost
Den lilla butiken med det stora innehållet. Man får en känsla av att ägare Helene Schmidt har lätt för att följa vindarnas riktining och hittar ständigt nyheter till butiken, men hur sprider man allt det nya? Finns det en bestämd målgrupp? Hur gör man sig sedd och hörd i ett litet samhälle? Vad blir nästa nyhet i Solhörnans Parfymeri?

Sidan senast uppdaterad: den 4 september 2025