Arknat skapar nytt vindskydd i Östafors

Vid Östafors bruk har ett nytt vindskydd växt fram med hjälp av arkitektstudenter i projektet Arknat. Team Stream var de fem studenter som tillsammans byggde bidraget Eruption. Den 21 augusti 2021 invigdes det nya vindskyddet, som ser ut att växa upp ur marken. Idén har varit att göra något av det flacka läget och samtidigt skapa ett större vindskydd än det tidigare.

–Vi är glada att Arknat har valt vår kommun och vill särskilt tacka gruppen Team Stream som har skapat detta vackra och unika vindskydd. Här kommer man att bli väl skyddad, sa kommunalrådet Jenny Önnevik (S) vid invigningen.

Studenterna som gjort arbetet var nöjda med att konceptet höll hela vägen.
–Med vindskyddet som sticker upp ur gräset har vi kunnat jobba vertikalt i allt det horisontella. Scouterna ville ha ett stort vindskydd, så målbilden var också att många skulle få plats, förklarade fem trötta, nöjda och stolta projektdeltagare för invigningspubliken.

Projektets innehåll i stort

I projektet Arknat har 15 arkitektstudenter i tre olika grupper under två sommarveckor 2021 skapat och byggt tre vindskydd i trä med lokalt material. Skydden är placerade längs Skåneleden, i Östafors, norr om Näsum  (Här ligger vindskyddet), vid Råbelövssjön i Österslöv i Kristianstads kommun och vid Rodatorpet i Breanäs i Östra Göinge kommun

• Studenterna besökte platserna och samlade idéer
  • På  24 timmar tog alla fram en individuell lösning för vindskydden
  • Studenterna röstade fram tre vinnande förslag
  • Förslagen omsattes till praktiska lösningar med stöd av olika experter
  • Vindskydden prefabricerades och transporterades till sina platser
  • Studenterna byggde färdigt skydden på respektive plats

Invigning 21 augusti 2021

Interiörbild. Träet är bränt för bättre hållbarhet.

Det nya vindskyddet har två oberoende delar.

Grästuvor har lagts på taken.

Studenterna i Team Stream provligger sitt verk efter invigningen.

Platsbyggande i Östafors 17-20 augusti

Prefabricering på basen i Östanå

9 augusti - ett vinnande förslag utses

Efter 24 timmars arbete samlades studenterna på den gemensamma basen i Östanå gamla pappersbruk och presenterade sina lösningar. Gemensamt röstade man sedan fram tre olika koncept för vindskydden.

Team Stream, med förslaget "Eruption".

I Östafors var den verkliga utmaningen att anpassa vindskyddet till den flacka terrängen. Gruppen Team Stream jobbar nu vidare med Axel Henrikssons förslag, som kallas ”Eruption” (utbrott).

Skissen visar hur vindskyddet ser ut att tränga upp ur marken.

De första enkla skisserna visar hur vindskyddet kommer upp ur marken, täckt av grässlänter och med tak av gräs. Vindskyddet är byggt i två individuella avdelningar, som har utsikt mot eldstaden och ån. Här kan två olika grupper sova, var för sig eller tillsammans.

Skissen visar olika variationer på placering och utformning.

Projektgruppen jobbar nu vidare med konstruktionen.

8 augusti - projektstart

Arbetet började söndagen den 8 augusti med en rundtur till de olika platserna. Gruppen togs emot i Östafors av kommunalrådet, några tjänstemän och förenings- och näringslivsrepresentanter.

–Välkomna till alla i projektet. Det är kul att se att så många i bygden också är intresserade. Vi har sett fram emot starten och nu får vi ett unikt vindskydd här, ett konstverk som kan locka fler ut i naturen till en helt fantastisk plats, sa Bromöllas kommunalråd Jenny Önnevik (S).

Studenterna_anlander_798.jpgArknatdeltagarna togs emot och guidades på platsen.

Elisabet Knutsson från pensionat Strömbacken berättade om platsens historia, med anor från bronsåldern och där det invid Holjeån har funnits industrier och ett kraftverk. Numera är platsen ett naturreservat. Här möts Skåneleden och Blekingeleden och det tidigare vindskyddet var flitigt utnyttjat.

–Här kommer många internationella besökare, men svenskarna har verkligen börjat vandra igen, så vindskyddet behöver vara stort, tipsade hon.

Placering_vindskydd_798.jpgHär ska vindskyddet ligga, eldstaden syns och i bakgrunden går den nya bron över Holjeån.

Förvaltaren av Länsstyrelsens naturreservat var på plats och beskrev naturen runt platsen och de krav som ställs kring ett bygglov. Hon fick många frågor, särskilt om landskapet, åns strömmar och hur mycket den stiger vid olika tider på året.

Genomgang_Lansstyrelsen_798.jpgMaria Sandell är naturvårdsförvaltare på Länsstyrelsen och hon berättade för studenterna i Team Stream om naturen på platsen.

Team Stream som ska jobba med Östafors vindskydd har fem deltagare. Här finns studenter som ska arbeta som både hus- och landskapsarkitekter, men även med ren design, en bred kompetens. De lyssnar och antecknar.
På plats finns också Näsums scoutkår, som använder vindskyddet mycket och representanter från Näsums byutveckling.

–Man kan sova max tio personer här, så det nya får gärna vara större, säger scoutledaren Ann-Sofie Larsson.

–Det är bra om det finns något att klättra på, föreslår 9-åriga Axel Svensson.

Tidspressen känns tydligt. Studenterna går runt och tar in platsen, fotograferar, noterar och skissar.

–Det känns jättespännande att få så bred input, men platsen är flack, så man har ganska lite som begränsar. Då måste man själv bestämma mycket, säger Sofie Taylor.

Skissande_798.jpgEn skiss förtydligar det viktigaste.

Axel Henriksson håller med om att platsen är en utmaning. Han väljer pennan framför kameran.
–Ett foto ger för mycket detaljer. I skissen får jag med de stora dragen, säger han.

Näsums scoutkår använder ofta vindskyddet i Östafors och delar med sig av sina erfarenheter.

Läs mer om Arknat

Arknat - Scandinavian Architectural Festival - till webbplatsen