Vem kan få en god man?

En god man är en man eller kvinna som hjälper dig i samhället. Även om du har en god man är det du själv som bestämmer i viktiga frågor.

Din gode man hjälper dig med din ekonomi, som till exempel att betala räkningar eller lämna fickpengar till dig.

Din gode man hjälper dig också med att deklarera, ansöka om till exempel bostadsbidrag och hjälper dig i kontakten med andra myndigheter, till exempel hemtjänsten.

Din gode man ska också träffa dig så ofta att han/hon vet att du har det bra och att livet fungerar för dig. Din gode man ska bara hjälpa dig med det som du själv inte klarar av. Det som du är bra på och klarar av ska du själv göra.

Vem kan bli god man?

Alla som är kända för att vara ärliga, noggranna och ordentliga människor och som tycker om att hjälpa andra människor.

Den gode mannen kan vara i alla åldrar, ha vilket jobb som helst eller vara pensionär.

Om du vill kan en anhörig eller någon annan du känner och litar på bli din gode man.

Överförmyndaren kontrollerar att den gode mannen sköter sin egen ekonomi och att han/hon inte har begått något brott. Den som vill bli god man kontrolleras mot kronofogdens register och polisens belastningsregister.

Hur går det till att få en god man?

Du kan ansöka om god man själv. Du kan få hjälp med att ansöka av anhöriga, socialförvaltningen, omsorgsförvaltningen eller av överförmyndaren i din kommun.

Om du inte själv har något förslag på god man föreslår överförmyndaren en god man. Sedan får du träffa den gode mannen och godkänna honom eller henne om ni passar varandra.

Överförmyndaren skickar sedan din ansökan till Tingsrätten för att de ska bestämma.

När det är klart får både du och den gode mannen ett brev från Tingsrätten. Det är först då som du har fått en god man. Den gode mannen kommer sedan att ta kontakt med dig och träffa dig.

Kostar det pengar att ha god man?

Ja, det kostar pengar. Om du har en bra egen inkomst eller rätt mycket pengar på banken så betalar du själv. Annars betalar din kommun arvode (pengar) till din gode man.

Vad är en överförmyndarnämnd?

I Bromölla kommun har vi en överförmyndarnämnd som kontrollerar att gode mannen sköter sitt uppdrag.

Hélen Stihl är handläggare på överförmyndarexpeditionen och det är till henne du ska vända dig om du vill klaga på din gode man eller om du har frågor.

Ibland måste den gode mannen fråga överförmyndarnämnden om tillstånd, till exempel om en stor summa pengar behöver tas ut från ditt bankkonto.

En gång om året redovisar den gode mannen hur han/hon har hjälpt dig att sköta dina pengar så att du kan vara säker på att allt går rätt till.

Alla papper om dig finns i en akt (en slags pärm) hos överförmyndarnämnden. Du har själv rätt att läsa allt som står i den.

Hur länge får du ha god man?

Du får ha god man så länge som du behöver hjälp. Om du inte längre behöver hjälp ska du prata med din gode man eller med handläggaren på överförmyndarnämnden. Det är sedan Tingsrätten som bestämmer, men du kan aldrig ha god man mot din egen vilja.

Har du frågor?

Välkommen att ringa Helén Stihl, överförmyndarhandläggare.

Sidan senast uppdaterad: den 16 augusti 2023