[Arkiverad] Coronasäkert Bromöllaläger fungerade

Publicerad: 9 juli 2021, kl. 11:30

Årets Bromöllaläger var speciellt på flera sätt, men allt avlöpte så bra man kan tänka sig. 200 personer om dagen, 18 aktiviteter, spritade ytor, tacksamma föräldrar och inga kända smittoutbrott. Så sammanfattas lägret av en lättad ledning.

En vecka efter att lägret avslutats har ledningen börjat andas ut.

– Det har gått jättebra, med tanke på att lägret var helt fullt. Vi fick ta emot fler feriearbetare än vi planerat för, men det hade vi verkligen stor nytta av. Det spritades toaletter och bord hela tiden och än har vi inte hört att någon blivit sjuk, säger fritidsledaren Jenny Ahlgren, som hållit i planeringen.

Just smittan har varit den största farhågan. Lägret sysselsatte 143 barn och totalt tog man emot extra många feriearbetare i år, 42 stycken, eftersom andra delar av kommunen inte kunde erbjuda lika många arbeten.
Under två veckor erbjöds 18 olika aktiviteter. Barnen var som vanligt glada, men föräldrarna var om möjligt ännu gladare.

– Vi har fått massor med feedback från föräldrar i år. De har hört av sig och uttryckt stor tacksamhet för att vi ordnar saker för barnen. Det har inte varit så mycket aktivitet för dem under året och vi blir förstås glada för alla lovord, säger Jenny Ahlgren.

Men sommarlovsaktiviteterna på Tunnan är inte slut än, lovar Jenny. Håll utkik på Tunnans Instagramkonto för att se allt som händer där och på kommunens sommarlovsprogram för att få koll på resten av aktiviteterna.

Tunnan på Instagram

Sommarlovsprogrammet i Bromölla kommun