Kommentera Skriv ut

Akuta psykiska problem

Har du eller någon närstående akuta psykiska problem? Här får du information om vem du kan vända dig till. Om du är i akut behov av skydd eller stöd ring SOS Alarm på telefon 112.

Sjukvårdsrådgivningen
Till sjukvårdsrådgivningen 1177 kan du ringa dygnet runt för att få rådgivning av en sjuksköterska.

Telefon: 1177

Äldretelefonen
Den vänder sig i första hand till dig som är 60+ och som mår psykiskt dåligt. Men den är även öppen för anhöriga och för dig som känner dig ensam och vill ha någon att prata med.

Telefon: 020-22 22 33
Öppen: vardagar kl 10-15

Nationella hjälplinjen
Alla människor går igenom kriser någon gång i livet. En kris innebär att ställas inför en situation som upplevs svår att hantera. Det kan handla om dig själv eller någon som står dig nära. Många gånger tar man sig igenom krisen på egen hand eller med stöd av närstående men ibland är det lättare att prata med en utomstående.

Hjälplinjens telefonjour erbjuder psykologisk hjälp till människor i kris. De erbjuder ett första stödsamtal, men ingen behandling eller upprepad kontakt. I ett samtal med dem kan du få hjälp med att sortera tankar och känslor. Du kan även få råd om hur du kan söka dig vidare för att få rätt hjälp.  De som svarar är socionomer, psykologer och psykiatrisjuksköterskor med erfarenhet av att stödja människor i kris.

Samtalet till Nationella hjälplinjen är kostnadsfritt och syns inte på din telefonräkning. Både du som ringer till Hjälplinjen och den som svarar är helt anonyma.

Telefon: 020-22 00 60
Öppen: 13.00-22.00 alla dagar

Behöver du få ett snabbt svar om var du ska vända dig inom vården ska du ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Om du behöver akut hjälp, ring 112.

Ställ en anonym fråga via 1177 Vårdguidens frågetjänst
Ibland kan det kännas lättare att skriva än att prata med någon. Via 1177 Vårdguidens frågetjänst kan du ställa anonyma frågor. Du får svar av psykologer och socionomer.

BRIS
Barn och unga kan ringa till BRIS telefon, skriva till BRIS-mejlen eller i BRIS-chatten på BRIS hemsida. Alla barn som hör av sig till BRIS får prata med en utbildad och erfaren kurator.
Du får vara anonym och kuratorn har tystnadsplikt. Den som vill får prata med samma kurator flera gånger. Ibland behövs mer eller snabbare hjälp än vad BRIS kan erbjuda och då lotsar vi vidare till den hjälp som behövs här och nu. Att ringa är gratis och syns inte på telefonräkningen.

Telefon: 116 111
BRIS-chatten
BRIS-mejlen

Även du som vuxen kan få hjälp av BRIS i frågor som rör barn på BRIS webbplats för vuxna och genom BRIS vuxentelefon – om barn. Hit kan vuxna ringa med frågor om egna eller andras barn. Samtalen besvaras av en kurator och det går att vara anonym.

BRIS vuxentelefon – om barn, 077-150 50 50
Öppen: vardagar 9-12

Röda Korset
Har du tappat fotfästet, känner du dig vilsen, ledsen eller orolig och behöver någon att prata med? Röda Korset finns för dig när det känns svårt. Den som svarar på Röda Korsets telefon har avgett tystnadslöfte och ditt samtal är anonymt.

Röda Korsets telefonjour 0771-900 800.
Telefontid: Söndag-torsdag kl 15.00 - 21.00

Nationell stödlinje
Du kan ringa 020- 100 200,  vardagar mellan 09:00 – 15:00, för att få tips och råd om vad du kan göra för att hindra att din anhörig dras in våldsbejakande extremistisk rörelse. De ger också stöd om du bara vill prata om din oro. Resten av tiden kan du lämna ett meddelande på deras telefonsvarare så ringer de upp så snart det går.

De talar svenska, engelska, arabiska och kurdiska.

Jourhavande kompis
Röda Korsets ungdomsförbund har en chattjour där du som ungdom kan chatta anonymt med en jourhavande kompis. Chatten bemannas av frivilliga mellan 18 och 30 år.

I jouren kan du chatta om sorg, sex, ensamhet, oro, missbruk, din familj, betyg, ätstörningar  - eller kanske behövs bara en tröstande röst. Alla som svarar är unga, och du kan vara helt anonym.

Öppettider: vardagar 18-22 och helger 14-18

Sidan senast uppdaterad: den 26 mars 2016