Världens mat är veckans lunchtema

Världens mat är veckans lunchtema

Publicerad: 3 februari 2022, kl. 11:11

Lilly och Elsa från årskurs 2 och 3 på Edenryds skola är glada över sina alster.

Under vecka 5 levererar skolköken mat från hela världen till våra elever. I Edenryd har fritidshemmet Hasselviken arbetat vidare med världstemat och skapat nya rutiner med maten som ram.

– Vi har arbetat med temat på flera sätt, målat flaggor som satts upp i matsalen, som för övrigt är döpt till “Matlandet” och låtit eleverna ta reda på hur man säger tack och varsågod i länderna som de arbetat med, förklarar Jimmy Pedersen, som är lärare i fritidshem på Edenryds skola.

Milton och Majken från årskurs 1 och Alice från F-klassen visar stolt några flaggor som de varit med och tillverkat.

Borden i matsalen pryds av flaggor som eleverna har pärlat med indianpärlor. Flaggorna fungerar som underlägg till ljusen på borden. På borden finns också orden för tack och varsågod uppklistrade (på det språk som bordet representerar) så eleverna kan läsa och lära sig. Orden är skrivna som de uttalas för att hjälpa eleverna. Matlandet har tio bord, så eleverna har tagit fram tio olika länder utifrån länderna i temat.

Matsedel med stor variation

Först ut i veckan kom maten från Italien, pasta med ost och kycklingsås. På tisdagen serverades medelhavsfisk med potatismos som representerade Spanien. Klyftpotatis med tzatziki och köttfärsbiff var onsdagens bidrag från Grekland. Kina, Thailand, Filippinerna och Japan representerar Asien som var temat för torsdagens kycklingsoppa. Fredagens kebabgryta kommer från mellanöstern. Eleverna har valt Turkiet och Syrien som värdländer.


Turkiska flaggan. Några elever har samarbetat för att pärla plattor som den här. Orden har vi letat fram och skrivit ut.

På fritids används länderna för bordsplacering. Elever som ska gå in till frukost och mellanmål drar en lapp med en flagga på och letar sedan upp sitt bord. När de sitter ner drar en av personalen en lapp som avgör vilket bord som får gå och hämta mat. Samma procedur tillämpas när eleverna dukar av. Det har bidragit till ett lugnare klimat och en större trygghet i elevgruppen. När eleverna sitter med olika kamrater varje gång skapas nya relationer.

Även kökspersonalen har blivit involverade och engagerade i arbetet då de svarar varsågod på elevernas tack på de olika språken. Valet av språk avgörs av vilket bord eleverna suttit vid.

– På Hasselvikens fritidshem kommer vi att fortsätta med den här arbetsformen för att bibehålla det trevliga klimatet som det medfört. Det blir olika teman i olika perioder framöver, säger Jimmy Pedersen.

Sidan senast uppdaterad: den 23 mars 2022
Kommentera Skriv ut
Kommentera
Obligatoriskt