[Arkiverad] Toppnotering för Bromöllas tillväxt

Publicerad: 16 december 2020, kl. 8:31

Kreditupplysningsföretaget Syna placerar Bromölla på andra plats i Skåne när det gäller ”bästa tillväxt” under 2020. Syna granskar sedan 2007 bokslut från samtliga svenska aktiebolag och ger utmärkelser till kommunerna med störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

Första plats tar Klippan och efter Bromölla kommer Bjuv.

– På senare år har det sett jättebra ut för oss inom ramen för denna mätning. Detta i stenhård konkurrens med Skånes övriga 32 kommuner. År 2018 kom vi tvåa, ifjol hade vi Skånes bästa tillväxt och nu hamnar vi på pallen igen. En riktig fin julklapp detta något märkliga år, allt ljus på våra fina företag, säger Per-Anders Green, näringslivschef i Bromölla.

Tre värden ligger till grund för resultaten

Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna i undersökningen. I Bromölla är det 28 företag som uppfyller alla tre kriterierna:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna

• Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna

• Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen

Bromöllaföretagen som uppfyller kriterierna

Mer om undersökningen