Naturvärdar i grönt guidar dig i sommar

Publicerad: 27 juli 2021, kl. 8:36

Naturvärdarna i sina arbetskläder; Joel Dahlman , Feras Alkhatib, Milla Högberg Persson, Moa Lindström och Tilde Alm Davidsen.

Nyutbildade i naturvärdskunskap, allemansrätten och service är de nu redo att möta alla som hemestrar i Bromölla kommun. På deras gröna kläder står det ”Fråga mig! Jag är Naturvärd”. Du kommer att  träffa dem på badplatserna, vandringslederna men också på andra välbesökta platser i Bromölla.

De är här för att hälsa dig välkommen, svara på frågor och ge tips på olika sevärdheter. Vidare har de koll på eldstäder, att skräpet hamnar rätt, de delar ut kartor och hjälper dig med olika regler ute i naturen.

Du känner igen en naturvärd på direkten.

Samarbetsprojekt

Projektet drivs av Stiftelsen Skånska landskap på uppdrag av Region Skåne. Bromölla kommuns arbetsmarknadsenhet arbetsleder och ferieanställningen ligger inom ramen för kommunens överenskommelse med Arbetsförmedlingen om Ungdomsjobb 2021.

Naturen behöver värdarna

Arbetet som Naturvärd är ett resultat av förra sommarens höga tryck av besökare i Skåne, då många semestrade hemma.

Naturen tog då mycket stryk av alla hemesterfirare som överbefolkade stränder, vandringsleder och andra populära platser.  Så en del av Naturvärdarnas uppgift är även att rekommendera och tipsa om nya ställen för att motverka hög belastning på de mest populära platserna. De ser också efter att parkeringsregler följs för att värna om säkerheten så att eventuella utryckningsfordon kan komma fram.

Vi hälsar dem varmt välkomna och fram till 15 september kommer ungdomarna att sprida sina kunskaper och ge service till besökare i Bromölla kommun.

Tips på vad du kan göra i sommar

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021