Första säsongen med naturvärdar slutade gott

Publicerad: 14 september 2021, kl. 13:10

Tilde Davidsen, Joel Dahlman och Feras Alkhatib, tre av sommarens naturvärdar.

Den 15 september är uppdraget för kommunens första naturvärdar slutfört. Projektet har drivits av Stiftelsen Skånska landskap på uppdrag av Region Skåne och kommunens arbetsmarknadsenhet har haft det praktiska ansvaret. Alla som fick det lite längre sommarjobbet hade gått ut gymnasiet. För dem har det varit full fart från dag ett.

– Sommaren var fin i år, så ungdomarna behövdes ju direkt. De fick en rivstart i slutet av juni med utbildning i naturvärdkunskap och sedan gick vi igenom alla våra badplatser och vandringsleder för att de skulle känna sig trygga med sina kunskaper, säger arbetsledaren Lars Petersson på arbetsmarknadsenheten.

Tre av naturvärdarna har mött upp vid Strandängen för att berätta om jobbet och sina erfarenheter

– Dagarna brukar börja med att vi delar upp oss och kör runt på badplatserna. Vi plockar skräp, kollar livbojar och parkeringar och ser till att det ser allmänt fint ut. Sedan fortsätter vi med vandringslederna, ledmarkeringarna och fixar träd som har ramlat över vägen och sånt, säger Joel Dahlman.

Eftersom det var första gången kommunen hade naturvärdar har ingen vetat exakt hur arbetsuppgifterna skulle se ut. Men det har också varit spännande och de har fått svara på en hel del frågor. För att underlätta bär de med sig knippor med QR-koder. Besökarna kan scanna dem med sina telefoner och direkt få kartangivelser och information till olika turistmål. Uppfinningen har förbättrat servicen.

Sommarens tuffaste utmaning var de varma dagarnas parkeringskaos i Råby.

– Om folk börjar ställa sig fel kör andra också dit. Vi har fått stoppa och dirigera om bilar. Folk i husbilar övernattar ofta fast man inte får. Men ingen har varit otrevlig, säger Tilde Davidsen.

Sedan skolorna började höstterminen har besöken på badplatser och leder minskat kraftigt, så en erfarenhet är att funktionen behöver finnas på plats direkt när säsongen börjar. Kanske kommer satsningen tillbaka nästa år. För naturvärdarna fortsätter nu hösten på olika sätt; en har börjat läsa, en ska mönstra till militärutbildning och de andra tänker fortsätta jobba innan de studerar vidare. Tiden har gått fort och alla har tagit med sig olika erfarenheter.

– Man ser allt på ett annat sätt nu. Det är riktigt mycket skräp, säger Joel Dahlman, som hade förväntat sig att han kanske skulle klippa gräs, men är nöjd med hur allt har blivit.

– Att naturen här var så fin trodde jag aldrig. Den har ett stort värde och nu vet jag hur man ska behandla den på ett bra sätt, säger Feras Alkhatib.

– Jag har lärt mig mycket om hur man ska kommunicera med människor och undvika konflikter, säger Tilde Davidsen.

(Kommunens övriga naturvärdar heter Milla Högberg Persson och Moa Lindström.)

Sidan senast uppdaterad: den 4 oktober 2021