[Arkiverad] Dags för trygghetsmätningen 2022

Publicerad: 15 augusti 2022, kl. 11:39

Känner du dig trygg när du är ute om kvällarna? Finns det några problem där du bor? Det är några av frågorna som polisen tillsammans med kommunerna i polisregion Syd undersöker i årets lokala trygghetsmätning. Undersökningen skickas ut den 15 augusti och avslutas efter cirka två månader. Resultatet presenteras senare under hösten.

900 personer mellan 16 och 85 år i Bromölla kommun får i dagarna brev från polisen och kommunen. Det är dags för den årliga trygghetsmätningen där invånarna har chans att berätta om sina upplevelser och påverka polisens och kommunens kommande arbete. Förra årets undersökning visade på ökad trygghet i kommunen.

– Det är viktigt för oss att många svarar. Resultatet är ett av våra bästa underlag för att prioritera och förebygga problem och brott i samverkan mellan polis, kommun och andra parter. Är du en av de slumpmässigt utvalda medborgare som fått en enkät hemskickad hoppas vi att du tar dig tid att svara, säger Mats Trulsson, ansvarig för trygghetsmätningarna i polisregion Syd.

Du kan svara både på pappersenkät och digitalt. Digitalt går det att svara på fem olika språk.

Mats Trulsson är undersökningsansvarig.

Polisen och kommunen vill också få bättre kunskap om medborgarnas uppfattning om sin boendemiljö i undersökningen.

– Vi vill veta hur medborgarna ser på eventuella problem i sitt bostadsområde, om de har varit utsatta för brott eller inte under det senaste året, om de känner oro för att utsättas för brott och även om de känner sig trygga i sitt bostadsområde på kvällarna, säger Mats Trulsson.

I slutet av enkäten ställs också några frågor om polisens verksamhet i närområdet. Totalt deltar 74 400 boende i polisregion Syd i årets upplaga av trygghetsmätningen.

Frågor om undersökningen

Mats Trulsson, ansvarig för trygghetsmätningarna i polisregion Syd