Hemmakontor

Föreningsbidrag och stipendier

De flesta föreningar i Bromölla kommun kan få bidrag genom kommunstyrelsen.

Ansökan om föreningsbidrag och stipendier

Flera av de kommunala föreningsbidragen har sista ansökningsdag den 31 oktober. Utöver dessa bidrag finns det ytterligare löpande bidrag och stipendier att söka och nominera till.

Via länken hittar du information om vilka bidrag och stipendier som är sökningsbara för tillfället. Här skickar du även in din ansökan/ nominering:
Föreningsbidrag och stipendium

Från 1 januari 2024 gäller nya regler för de kommunala föreningsbidragen. Här kan du läsa mer om dem och vilka bidrag din förening kan ansöka om: Regler för Bromölla kommuns föreningsbidrag

Sammanfattning av större förändringar i regeldokumentet:

• Förening ska ha en officiell e-post.
  • Förening som bedriver verksamhet för barn och ungdomar under 20 år ska ha en rutin för att begära ut ett begränsat utdrag ur belastningsregsitret. Länk till Polisens e-tjänst.
  • Förening som bedriver verksamhet för barn och ungdomar under 20 år ska lämna in en ANDTS-policy (tidigare Drogpolicy).
  • För verksamhetsbidrag för fritids- och idrottsföreningar ska aktiviteten vara minst 45 minuter (tidigare 60 minuter) för att räknas som bidragsberättigad.
  • För driftbidrag till kultur-, idrotts-, och fritidsföreningar och till allmänna samlingslokaler finns nu fastställda poster för godkända kostnader samt ett maxbelopp för löpande underhåll på 15 000 kr.
  • Bidrag för verksamhet på egen anläggning för fritids- och idrottsföreningar som bedriver barn- och ungdomsverksamhet redovisas numera under Driftbidrag del 2 (punkt 8.2 i regeldokumentet).
  • Ett nytt stöd är framtaget - Policy för värdeskapande stöd.

För bidrag sökta till och med 31 december 2023 gäller följande: Regler för Bromölla kommuns föreningsbidrag.

Hjälp till dig som ska söka bidrag:
Manual för att söka bidrag

Malin Wimhed
Verksamhetsutvecklare