Bromöllas företag i topp igen

Publicerad: 15 november 2018, kl. 9:08

Kreditupplysningsföretaget Syna har, varje år sedan 2007, premierat kommuner som har en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet. Detta inom ramen för begreppet ”Bästa Tillväxt”.
På första plats återfinns i år Klippan och på andra och tredje plats kommer Bromölla respektive Eslöv kommun.

Syna granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag och utmärkelser går till de kommun som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

”För några veckor sedan fick vi vetskap om att vi har Sveriges mest lönsamma företag, detta utifrån en kartläggning som Företagarna gjort. Nu får vi, via SYNA, veta att tillväxten också är på toppnivå.
Härliga besked, allt ljus på våra fina företag”, säger Per- Anders Green, näringslivschef i Bromölla.

--------------------------------------------------------

Tre värden mäts:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.

• Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.

• Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Sidan senast uppdaterad: den 7 januari 2019