E-faktura

Du kan få kommunens fakturor direkt till din internetbank. Det kan vara fakturor för äldreomsorg, barnomsorg, musikskola, fritid och kultur eller från myndighetskontoret. E-fakturan skickas till dig via din internetbank, den ser ut som en pappersfaktura och allt du behöver göra är att godkänna betalningen. Du slipper hålla ordning på pappersfakturor - det är säkert och enkelt.

Vad är en e-faktura?

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan ses i internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura. En fördel med e-faktura är att uppgifter som OCR-nummer och belopp redan är ifyllda. Allt du behöver göra är att godkänna betalningen. E-fakturorna är försedda med ett skydd så att inga uppgifter i fakturan kan förändras eller läsas av någon annan än fakturamottagaren.

Vilka fördelar finns med e-fakturor?

Du får en god överblick över månadens betalningar och alla e-fakturor finns tillgängliga via banken i minst 18 månader. Det är också enkelt att ta emot och betala e-fakturor var du än befinner dig.

Hur gör jag för att ta emot e-faktura via bank?

Anmäl via din internetbank att du vill ta emot e-faktura från Bromölla kommun. Nästa faktura kommer då att bli en e-faktura och komma till din internetbank.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du får ett meddelande på internetbanken när det finns en e-faktura att betala.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Får jag en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura så får du inte längre någon pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Vad kostar e-faktura via bank?

Att som privatperson ta emot och betala via e-faktura innebär inga extra kostnader då tjänsten vanligtvis ingår i bankens betaltjänst.

Kan jag kombinera e-faktura med autobetalning eller autogiro?

Ja, det går bra. Autobetalning sätter du själv upp via din internetbank och fungerar som autogiro genom att du inte behöver godkänna fakturan för att den ska gå till betalning.

Du kan även kontakta Bromölla kommuns ekonomienhet, 0456-82 20 00, eller hämta blankett för autogiro här

Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank, till exempel min partners faktura?

Fakturamottagare och fakturabetalare kan vara olika personer. Ange då även namn och personnummer på den person som står som fakturamottagare på din internetbanks anmälningssida.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura skickar vi en påminnelse på papper.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktioner för avanmälan.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från oss. Det är alltid den senaste anmälan till e-faktura som styr vart e-fakturan skickas. Observera att du måste spara ner fakturakopior från banken du avslutar, då historiska fakturor inte flyttas med till den nya banken.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen så kontaktar du din internetbank.
Har du frågor om innehållet på fakturan så kontaktar du Bromölla kommuns ekonomienhet, 0456-82 20 00.

Kontakt Bromölla kommun

Annika Waldemarsson