Handläggare LSS/SoL
Dina arbetsuppgifter innebär hantering av ärenden inom LSS, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, samt även inom socialpsykiatri. Hos oss får du ett varierande arbete, där du ansvarar för hela handläggningsprocessen för ärenden och där du själv driver ditt arbete framåt. Tjänsten innebär att du har kontakt med människor som har olika behov, där du utreder deras rätt till olika insatser utifrån deras livssituation. Du informerar, utreder, bedömer och beslutar om insatser enligt rådande lagstiftning. I arbetet ingår även uppföljning och omprövning av tidigare beslutade insatser samt sedvanliga arbetsuppgifter rörande handläggning och kringliggande processer. Som handläggare har du många olika kontakter, med de personer som ansöker om insatser, deras anhöriga eller företrädare, myndigheter, organisationer samt utförare och andra relevanta samverkanspartners såväl internt som externt. Du kan även komma att representera verksamheten i olika grupper, både internt och externt.